رباتیک و هوافضا

آموزش ساخت مدار تست کننده ی آپ امپ

مدار تست کننده ی آپ امپ

به نام خدا

آموزش ساخت مدار تست کننده ی آپ امپ

مدار تست کننده ی آپ امپ

 آپ امپ ها (تقویت کننده های عملیاتی) قطعات پرکاربرد و مهمی در الکترونیک هستند. اساسا داخل آپ امپ ها مقایسه کننده ولتاژ وجود دارد. این مقایسه کننده ها دو ورودی به نام های معکوس کننده و غیر معکوس کننده دارند. وقتی که ولتاژ در پایه غیر معکوس کننده ( + ) بزرگتر از ولتاژ در پایه معکوس کننده( – ) باشد خروجی مقایسه کننده در حالت HIGH قرار می گیرد و بلعکس یعنی اگر ولتاژ در پایه معکوس کننده بزرگتر از ولتاژ در پایه غیر معکوس کننده باشد خروجی مقایسه گر در حالت LOW قرار می گیرد. اکثر مواقع از آپ امپ ها بعنوان تقویت کننده ولتاژ استفاده می شود چرا که بهره ولتاژ (گین) زیادی دارند. بعضی از آپ امپ ها بیشتر از یک مقایسه کننده ولتاژ درون خود دارند (مانند LM358  که دوتا و  LM324 که چهار تا دارد) و بعضی فقط یک مقایسه کننده دارند (مانند LM741 ).

بیشتر بخوانید...  10 فایل PDF برای آموزش ساخت کوادکوپتر

مدار تست کننده آپ امپ ها:

بعضی مواقع ما شروع به سرهم کردن مداری می کنیم و پس از مدتی متوجه می شویم که مدارمان مشکل دارد و کار نمی کند. بعد از کمی تست روی قطعات متوجه می شویم که یکی از قطعات سوخته است. از کجا بفهمیم که این قطعه سالم است یا نه؟ فرض کنیم قطعه سوخته آپ امپ باشد. در این آموزش مداری برای تست آپ امپ خواهیم ساخت.

مدار تست کننده ی آپ امپ

شماتیک و توضیحات مدار:

مدار تستر آپ امپ را در زیر مشاهده می کنید.

مدار تست کننده ی آپ امپ

پس از بستن مدار ، تنها کاری که باید انجام دهیم قرار دادن آپ امپ در محل مناسب است . اگر آپ امپ سالم باشد LED چشمک می زند و اگر آپ امپ خراب باشد LED در حالت خاموش یا روشن باقی می ماند.

طرز کار مدار :

طرز کار این مدار بسیار ساده است ، در اصل این مدار یک موج مربعی در خروجی آپ امپ سالم ایجاد می کند که در نهایت باعث چشمک زدن LED می شود.

بیشتر بخوانید...  ایجاد صدای آژیر با استفاده از آردوینو

وقتی آپ امپ را در مدار قرار می دهیم و مدار را راه اندازی می کنیم ، ولتاژ اولیه در پایه غیر معکوس (+) بزرگتر از ولتاژ پایه معکوس کننده (-) می شود و در نتیجه خروجی آپ امپ HIGH می شود. سپس خازن C1 از طریق مقاومت R6 شارژ می شود. این امر سبب می شود که ولتاژ پایه معکوس کننده بیشتر از پایه غیر معکوس کننده شود و در نهایت خروجی آپ امپ LOW می شود. با LOW شدن خروجی آپ امپ خازن C1 تخلیه شده و دوباره پایه غیر معکوس کننده (+) بزرگتر از ولتاژ پایه معکوس کننده (-) می شود و باعث HIGH شدن خروجی آپ امپ می شود. تکرار این چرخه باعث تولید سیگنال مربعی و در نتیجه چشمک زدن LED می شود.

 

دیدگاه‌ها (0)

*
*