رباتیک و هوافضا

راه اندازی صفحه نمایش لمسی با استفاده از رزبری پای (چرخش ال سی دی)

به نام خدا

راه اندازی صفحه نمایش لمسی با استفاده از رزبری پای قسمت دوم (چرخش ال سی دی)

 

 

 

در این آموزش قصد داریم تا در ادامه ی آموزش قبل به راه اندای چرخش ال سی دی بپردازیم. در ادامه خواهیم دید که می توام ال سی دی را ۹۰ و ۲۷۰ درصجه چرخش داد که در این حالت ها پورت اتصال شارژر بالا و پایین خواهید رفت. برای اینکار کافی ست در فایل /boot/cmdline.txt  ،  مقدار fbtft_device.rotate=270 را قرار دهید. سپس در فایل /etc/X11/xinit/xinitrc مقدار  DISPLAY=:0 xinput –set-prop ‘ADS7846 Touchscreen’ ‘Evdev Axis Inversion’ ۰ ۱ را به DISPLAY=:0 xinput –set-prop ‘ADS7846 Touchscreen’ ‘Evdev Axis Inversion’ ۱ ۰ تغییر دهید. تنها کفی ست جای صفر و یک را عوض کنید.

 

 

کالیبراسیون صفحه ی نمایش لمسی

در این مرحله باید کالیبراسیون برای دقت لمس ال سی دی انجام دهیم. اینکار باعث می شود تا اشاره گر دقیق تر عمل کند. مراحل زیر را به ترتیب انجام می دهیم تا خروجی مورد نظری به دست آوریم :

 

ابتدا باید به حالت روت برویم. به همین دلیل در command prompt کد sudo su را وارد کنید:

بیشتر بخوانید...  پروژه ساخت تاکومتر (دورسنج) با استفاده از آردوینو

 

 

حال باید ابزار کالیبراسیون را نصب کنیم.هم چنین به کتابخانه ای نیاز داریم. برای نصب این کتابخانه install libts-bin را وارد کنید:

 

 

اینکار یک فایل پیکره بندی شده را که نامش  /etc/ts.conf می باشد در اختیار ما قرار می دهد که شامل ابزار هایی ست که باعث افزایش دقت اشاره گر می شود.

 

ابزاری که ما از آن استفاده می کنیم ts_calibrate نام دارد. همچنین از یک برنامه به نام ts_test استفاده میکنیم تا نتایج کالیبراسیون را به ما نشان دهد. برای اینکار ابتدا در command prompt کد export TSLIB_TSDEVICE=/dev/input/event0 را وارد میکنیم و سپس کد TSLIB_FBDEVICE=/dev/fb1 را وارد می کنیم.

 

هر موقع که دوباره خواستید از ts_calibrate و یا ts_test استفاده کنید باید آن دو خط را دوباره وارد کنید.

اکنون میتوانید از استفاده کنید. در کد را وارد کنید (اطمینان داشته باشید که در حالت روت هستید). سپس بر روی صفحه ی نمایش پنج نقطه نمایش داده می شود که شما باید آن ها را با دقت لمس کنید.

بیشتر بخوانید...  راه اندازی و آموزش کار با سنسور MPU6050

 

 

 

 

سپس در PuTTY نتایج کالیبراسیون را مشاهده می کنید که کامل شده اند :

 

 

داده های کالیبراسیون نیز در فایلی با نام /etc/pointercal ذخیره می شوند. برای نمایش این داده ها کافی ست در حالت روت  command prompt دستور cat /etc/pointercal را وارد کنید.

 

حال باید تست بعدی را با وارد کردن کد  ts_test در command prompt حالت روت وارد کنیم.

 

انگشت خود را بر روی اشاره گر بگذارید و آن را اطراف صفحه ی نمایش حرکت دهید. سپس بر روی حالت Draw بروید تا بتوانید خطوطی را بکشید :

 

انگشت خود را بر روی صفحه ی لمسی بکشید تا کالیبراسیون آن را بررسی کنید.

Ctrl-C را بزنید تا تست متوقف شود.

 

 

 

در صورت نیاز به بهبوی کالیبراسیون دوباره  run ts_calibrate را اجرا کنید. حال sudo reboot را در command prompt وارد کنید تا ریبوت صورت بگیرد و و اکنون می توانید Raspbian desktop را بر روی ال سی دی مشاهده کنید.

 

 

 

 

 

دیدگاه‌ها (0)

*
*