رباتیک و هوافضا

ربات جدید آسیمو (Asimo) در حال رشد کردن!

به نام خدا

آسیمو

روبات های انسان نما همچنان در حال پیشرفت هستند و آسیموی هوندا نیز یکی از آن هاست. اولین روبات دوپای هوندا در سال ۱۹۸۶متولد شد و تا کنون مدل های پس از آن پیشرفت زیادی داشته اند. امروزه آخرین نسخه ی ارائه شده ی آن خودکار، هوشمند و پاسخگو است. افزایش اطلاعات در علم رباتیک و توانایی نشر آن منجربه گسترش روبات های انسان نما شده است. روبات هایی همچون ۳D-printed Poppy و German Aerospace Center’s TORO اخیراً ساخته شده اند اگرچه تعداد کمی از آن ها نزدیک به ۳۰ سال میراث هوندا آسیمو را دارند.honda-asimo

آسیمو در قدرت راه رفتن در اواخر دهه ی ۸۰ پیشرفت کرده است. اختراعات شامل مدل سازی روباتی می شود که همانند انسان ها راه می رود، مرکز گرانش و شرایط گشتاور را تعیین می کند و حسگرهایی به روبات ها اضافه شده است.

از سال ۱۹۹۳، شرکت هوندا به دنبال تکامل روبات های متحرک خود به انسان نما بود با افزودن بخش بالاتنه و توانایی شناسایی و مورد هدف قرار دادن، بالا رفتن از پله ها و حمل اجسام. سپس در سال ۲۰۰۰ اولین آسیمو تولید شد.honda-asimo-1

آسیمو برای کار در محیط زندگی انسان ساخته شده است، با این هدف که در آینده نیز پیشرفت های بیشتری داشته باشد. این روبات قادر بود صوت، صدا و تصویر را تشخیص دهد. فناوری i-Walk به او اجازه می دهد تا مرکز گرانش خود را جابجا نماید تا حرکات خاص آن جبران شود مثل حرکت در اطراف گوشه ها.

نسل دوم آسیمو که در سال ۲۰۰۲ منتشر شد گزینه هایی به آن اضافه شده بود، از جمله توانایی آن در حرکت مستقل در پاسخ به انسان ها، شناسایی اشیا، صورت ها، حرکات و اشارات خاص. اتصال به اینترنت نیز به آن اضافه شد که با آسیمو اجازه می داد با سوالاتی در مورد اخبار یا آب و هوا پاسخ دهد.honda-asimo-0در سال ۲۰۰۵ نسخه ی جدید آن منتشر شد که می توانست وظایفی را در محیط های زندگی واقعی انجام دهد، از جمله حمل سینی یا خل دادن گاری. می توانست سریع بدود بدون اینکه سر بخورد، و کل بدن خود را برای هدف خاصی تنظیم کند (برای مثال، جهت حفظ تعادل). علاوه براین،تعدادی حسگر برای شناسایی ورودی های دیداری، فراصوت و زمین اضافه شدند. این روباتی بود که بسیار مفید بوده و برقرای ارتباط آن خودکار است.honda-asimo-4

سال ۲۰۰۷ عملکردهای دیگری به آن ها اضافه شد که دو یا چند روبات آسیمو می توانستند به هم متصل شده و با همکاری هم کار کنند. تا آن زمان، آسیمو می توانست از موانع یا افراد عبور کند یا به آنها اجازه ی عبور دهد. این روبات همچنان می توانست زمانی که باتری اش رو به اتمام بود خودش را به شارژر وصل کند. این نسخه از آسیمو بود که معروف شد و سمفونی ارکسترای Detroit را در سال ۲۰۰۸ هدایت کرد.

جدید ترین نسخه ی آسیمو در سال ۲۰۱۱ منتشر شد. تعدادی حسگر به آن اضافه شده که می تواند برخی از حالات خاص انسانی را تقلید کند، علاوه براین می تواند تعادل بهتری نسبت به تجسمات قبلی داشته باشد. حسگرهای لمسی در دست و انگشتان قابل انعطاف یعنی اینکه آن ها می توانند بطری ها را باز کرده از نوشیدنی پر کنند.

همه ی آن ها تا کنون برای ما معرفی شده اند. آسیموی جدید در Beussels با پیشرفت های متعددی ساخته شد. اکثر این پیشرفت ها اصلاحات توانایی فعلی روبات ها بود اما تأثیرگذاری آن پیشرفت ها کمتر نبود.honda-asimo-3

پیشرفت در قابلیت هوشمندی به روبات اجازه می دهد تا صورت ها و اصوات چند سخنگو را در آن واحد شناسایی کند و رفتار خود را بر اساس درک از طرف مقابل تغییر دهد. البته این امر با محاسبه ی داده های جمع آوری شده از طریق حسگرهای روبات امکان پذیر است.

آسیمو هم اکنون می تواند تا ۹ کیلومتر بر ساعت – ۲٫۹کیلومتر بر ساعت سریعتر از مدل قبلی- همچنین به سمت عقب بدود و به طور مداوم روی پاهای خود بالا بپرد. دستان او چالاک است، به روبات اجازه می دهد تا بطری را بردارد، درب آن را باز کند و از دستان خود برای زبان اشاره استفاده کند. این روبات هم اکنون ۵۷ درجه آزادی دارد ( انواع روش های حرکتی او)، که از تعداد قبلی بیشتر شده است (۲۳ نوع حرکت). قد آن ۱۳۰ سانتیمتر و وزنش ۵۰ کیلوگرم است.

هوندا می گوید که اکثر خصوصیات جدید و قابلیت های آسیمو نتیجه ی تحقیقات و تصمیم گیری هایی است که در مورد قابلبت های روبات انجام داده اند. این امر موجب شده است تا آسیمو بتواند رفتار خود را در زمان واقعی سازگار نموده و شرکت هوندا را یک قدم نزدیک تر به دنیایی ببرد که روبات ها را در منزل (یا جاهای دیگر) با اهداف کاربردی و مفید به کار می گیرند.

منبع: www.novingostaresh.com

بیشتر بخوانید...  ربات سنجاقک

دیدگاه‌ها (0)

*
*