به نام خدا
راه اندازی نمایشگر Nokia 5110 با آردوینو
گوشی نوکیا ۵۱۱۰ یکی از گوشی های معروف است که در دهه ۹۰ تولید شده است . نمایشگر این گوشی توانایی نمایش انواع کاراکتر ها و حتی کاراکتر های گرافیکی و تصاویر را دارد . قیمت این ال سی دی حدود ۱۰ هزار تومان است که نسبت به سایر نمایشگر های گرافیکی قیمت پایینی دارد . ما امروز می خواهیم این نمایشگر را راه اندازی کنیم .
این نمایشگر پیکسل های سیاه و سفید دارد و ابعاد آن ۸۴*۴۸ می باشد .
قطعات مورد نیاز این پروژه به صورت زیر است :
– برد آردوینو UNO ( البته هر برد آردوینو دیگری هم می تواند باشد )
– نمایشگر Nokia 5110
– تعدادی سیم
ماژول های این نمایشگر در دو مدل هستند یکی پین های آن هم در بالا و هم در پایین قرار دارند و دیگری فقط در پایین ماژول قرار دارند . مدلی که پین های آن هم در پایین ماژول و هم در بالای ماژول قرار دارد ، پین ها کاربرد یکسان دارند یعنی پین های پایین و بالا با هم تفاوتی ندارند . ما از نوع دوم ( پین ها در پایین ماژول ) استفاده کرده ایم . راه اندازی این دو مدل با یکدیگر تفاوتی ندارد .
نمایشگر Nokia 5110 دارای ۸۴ پیکسل افقی و ۴۸ پیکسل عمودی می باشد . ۱٫۷۲ اینچ در ۱٫۷۲ اینچ ابعاد خود ماژول است . این ماژول دارای ۶ پین است که با آن ها می توانیم توسط پروتکل SPI آن را به میکروکنترلر ها و برد های آردوینو وصل کنیم . آی سی که در ماژول Nokia 5110 قرار دارد و ارتباط ما را با آردوینو بر قرار می کند آی سی PCD8544 می باشد . ماژول مورد استفاده ما را در تصویر زیر مشاهده می کنید .
شماتیک مدار :
مدار زیر برای راه اندازی ال سی دی Nokia 5110 کافی است .
همان طور که می بینید این ماژول دارای ۸ پایه است که از این ۸ پایه یکی GND و یکی هم Vcc است که باید به ۳٫۳ ولت وصل شود ، پس می توان گفت این ماژول با سطح منطقی ۳٫۳ ولت کار می کند . من پایه های این ماژول Nokia 5110 را مستقیما به آردوینو وصل کردم و مشکلی هم نخوردم اگر شما به مشکل خوردید پایه های آردوینو را با یک تقسیم کننده ولتاژ ۵ به ۳٫۳ به ماژول وصل کنید .
ریختن برنامه در آردوینو :
ابتدا دو کتابخانه زیر را دانلود کنید و به کتابخانه نرم افزار آردوینو خود اضافه کنید .
کتابخانه GFX
دانلود فایل
کتابخانه PCD8544 Nokia 5110 LCD
دانلود فایل
حال نرم افزار آردونیو خود را باز کنید و بعد از این که نوع برد و شماره پورت را مشخص کردید ، به صورت زیر برنامه pcdtest را باز کنید و بر روی برد آردوینو خود آپلود کنید .
شما از این برنامه نمونه می توانید برای درک بیشتر نحوه عملکرد ماژول Nokia 5110 استفاده کنید .
ما می خواهیم تصویر یک لوگو را روی این ال سی دی نمایش دهیم . تصویر لوگو را با نرم افزار Paint باز می کنیم و سایز تصویر را به صورت زیر تغییر می دهیم . حداکثر سایزی که می توانیم مشخص کنیم ۴۸*۸۴ است .
بعد از تغییر سایز ، تصویر را به صورت bitmap ذخیره می کنیم . برای نمایش این فایل بر روی نمایشگر ، ما نیاز به نرم افزاری داریم تا این فایل bitmap را به کد تبدیل کند . این نرم افزار را از لینک زیر دانلود کنید .
دانلود فایل
کد های داده شده این نرم افزار را کپی کنید و در برنامه خود پیست کنید . کد ها باید به صورت زیر در برنامه باشند .
static const unsigned char PROGMEM Logo[] = {B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000, B00000000,B00000000,B00001111,B11111000,B00000000,B00000000, B00000000,B00000000,B00001111,B11111111,B00000000,B00000000, B00000000,B00000011,B00011111,B11111111,B11000000,B00000000, B00000000,B00001110,B00111110,B00111111,B11110000,B00000000, B00000000,B00111110,B00111110,B10000000,B01111100,B00000000, B00000000,B01111100,B01111100,B11000000,B00111110,B00000000, B00000000,B11111100,B01111110,B00000000,B00001111,B00000000, B00000001,B11111000,B11111111,B00111111,B10000111,B10000000, B00000011,B11111000,B11111111,B11111111,B11000011,B11000000, B00000111,B11110001,B11111111,B11111111,B11100000,B11100000, B00000111,B11100001,B11111111,B11100011,B11111000,B01100000, B00000000,B00000011,B11100000,B00001001,B11111100,B00000000, B00000000,B00000111,B11100000,B00011001,B11111110,B00000000, B00000000,B00000111,B11000000,B00000001,B11111111,B10000000, B00011111,B11111111,B11000111,B11100011,B11111111,B11111000, B00111111,B11111111,B10001111,B11111111,B11111111,B11111100, B00111111,B11111111,B00011111,B11111111,B11111111,B11111100, B00111111,B11111111,B00011111,B11111111,B11111111,B11111100, B00111111,B11111110,B00111111,B00111111,B11111111,B11111110, B01111111,B11111110,B00111110,B00000000,B01111111,B11111100, B01111111,B11111100,B01111100,B11000000,B00000000,B00000000, B01111111,B11111100,B01111110,B10000000,B00000000,B00000000, B00000000,B00000000,B11111110,B00111111,B11111111,B11111110, B00000000,B00000001,B11111111,B11111111,B11111111,B11111110, B01111111,B11111111,B11111111,B11111111,B11111111,B11111110, B01111111,B11111111,B11111111,B11111111,B11111111,B11111110, B01111111,B11111111,B11000111,B11111111,B11111111,B11111110, B00111111,B11111111,B10000011,B11111110,B00000000,B00000000, B00111111,B11111111,B10110011,B11111000,B00000000,B00000000, B00111111,B11111111,B10000001,B11100000,B00000000,B00000000, B00111111,B11111111,B11000000,B10000001,B11111111,B11111100, B00000000,B00011111,B11111000,B00000111,B11111111,B11111000, B00000000,B00000111,B11111110,B00011111,B11111111,B11111000, B00000000,B00000001,B11111111,B01111111,B11111111,B11110000, B00001111,B11100000,B11111111,B11111111,B11111111,B11110000, B00000111,B11111000,B00001111,B11111111,B11000000,B00000000, B00000011,B11111100,B00100111,B11111111,B00000000,B00000000, B00000011,B11111111,B00110111,B11111100,B00000000,B00000000, B00000001,B11111111,B10000111,B11011000,B00111111,B10000000, B00000000,B11111111,B11001111,B10000000,B11111111,B00000000, B00000000,B01111111,B11111111,B10110001,B11111110,B00000000, B00000000,B00011111,B11111111,B10110111,B11111100,B00000000, B00000000,B00001111,B11111111,B10000111,B11110000,B00000000, B00000000,B00000011,B11111111,B11111111,B11000000,B00000000, B00000000,B00000000,B11111111,B11111111,B00000000,B00000000, B00000000,B00000000,B00001111,B11110000,B00000000,B00000000, B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000};
حالا این کد ها که مربوط به فایل bitmap ما می باشد با دستورات زیر نمایش داده می شوند . ابتدا داده های قبلی از روی نمایشگر پاک می شوند و سپس فایل ما نمایش داده می شود .
display.clearDisplay(); display.drawBitmap(20, 0, Logo, 48, 48, 1); display.display();
خط display.drawBitmap(20, 0, Logo, 48, 48, 1); در واقع موقعیت ، سایز و رنگ فایل bitmap را مشخص می کند . فرمت این دستور به صورت زیر است .
display.drawBitmap (X_Position, Y_Position, Name of Array, length of image, breadth of image);
این کد در ماژول Nokia 5110 به صورت زیر در می آید .
کد های برنامه را از لینک زیر می توانید دانلود کنید .
دانلود فایل
دیدگاهها (0)