رباتیک و هوافضا

راه اندازی نمایشگر Nokia 5110 با آردوینو

به نام خدا

راه اندازی نمایشگر Nokia 5110 با آردوینو

 

 

گوشی نوکیا ۵۱۱۰ یکی از گوشی های معروف است که در دهه ۹۰ تولید شده است . نمایشگر این گوشی توانایی نمایش انواع کاراکتر ها و حتی کاراکتر های گرافیکی و تصاویر را دارد . قیمت این ال سی دی حدود ۱۰ هزار تومان است که نسبت به سایر نمایشگر های گرافیکی قیمت پایینی دارد . ما امروز می خواهیم این نمایشگر را راه اندازی کنیم .

این نمایشگر پیکسل های سیاه و سفید دارد و ابعاد آن ۸۴*۴۸ می باشد .

قطعات مورد نیاز این پروژه به صورت زیر است :

– برد آردوینو UNO ( البته هر برد آردوینو دیگری هم می تواند باشد )

– نمایشگر Nokia 5110

– تعدادی سیم

ماژول های این نمایشگر در دو مدل هستند یکی پین های آن هم در بالا و هم در پایین قرار دارند و دیگری فقط در پایین ماژول قرار دارند . مدلی که پین های آن هم در پایین ماژول و هم در بالای ماژول قرار دارد ، پین ها کاربرد یکسان دارند یعنی پین های پایین و بالا با هم تفاوتی ندارند . ما از نوع دوم ( پین ها در پایین ماژول ) استفاده کرده ایم . راه اندازی این دو مدل با یکدیگر تفاوتی ندارد .

نمایشگر Nokia 5110 دارای ۸۴ پیکسل افقی و ۴۸ پیکسل عمودی می باشد . ۱٫۷۲ اینچ در ۱٫۷۲ اینچ ابعاد خود ماژول است . این ماژول دارای ۶ پین است که با آن ها می توانیم توسط پروتکل SPI آن را به میکروکنترلر ها و برد های آردوینو وصل کنیم . آی سی که در ماژول Nokia 5110 قرار دارد و ارتباط ما را با آردوینو بر قرار می کند آی سی PCD8544 می باشد . ماژول مورد استفاده ما را در تصویر زیر مشاهده می کنید .

بیشتر بخوانید...  قفل دیجیتال با استفاده از آردوینو

 

 

شماتیک مدار :

مدار زیر برای راه اندازی ال سی دی Nokia 5110 کافی است .

 

 

همان طور که می بینید این ماژول دارای ۸ پایه است که از این ۸ پایه یکی  GND و یکی هم Vcc است که باید به ۳٫۳ ولت وصل شود ، پس می توان گفت این ماژول با سطح منطقی ۳٫۳ ولت کار می کند . من پایه های این ماژول Nokia 5110 را مستقیما به آردوینو وصل کردم و مشکلی هم نخوردم اگر شما به مشکل خوردید پایه های آردوینو را با یک تقسیم کننده ولتاژ ۵ به ۳٫۳ به ماژول وصل کنید .

 

 

 

ریختن برنامه در آردوینو :

ابتدا دو کتابخانه زیر را دانلود کنید و به کتابخانه نرم افزار آردوینو خود اضافه کنید .

کتابخانه GFX

 

دانلود فایل

 

کتابخانه PCD8544 Nokia 5110 LCD

 

دانلود فایل

 

حال نرم افزار آردونیو خود را باز کنید و بعد از این که نوع برد و شماره پورت را مشخص کردید ، به صورت زیر برنامه pcdtest را باز کنید و بر روی برد آردوینو خود آپلود کنید .

 

شما از این برنامه نمونه می توانید برای درک بیشتر نحوه عملکرد ماژول Nokia 5110 استفاده کنید .

ما می خواهیم تصویر یک لوگو را روی این ال سی دی نمایش دهیم . تصویر لوگو را با نرم افزار Paint باز می کنیم و سایز تصویر را به صورت زیر تغییر می دهیم . حداکثر سایزی که می توانیم مشخص کنیم ۴۸*۸۴ است .

بیشتر بخوانید...  پروژه ی ساخت اهم متر دیجیتال با استفاده از آردوینو

 

بعد از تغییر سایز ، تصویر را به صورت bitmap  ذخیره می کنیم . برای نمایش این فایل بر روی نمایشگر ، ما نیاز به نرم افزاری داریم تا این فایل bitmap را به کد تبدیل کند . این نرم افزار را از لینک زیر دانلود کنید .

 

دانلود فایل

 

 

کد های داده شده این نرم افزار را کپی کنید و در برنامه خود پیست کنید . کد ها باید به صورت زیر در برنامه باشند .

 

static const unsigned char PROGMEM Logo[] =
{B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,
B00000000,B00000000,B00001111,B11111000,B00000000,B00000000,
B00000000,B00000000,B00001111,B11111111,B00000000,B00000000,
B00000000,B00000011,B00011111,B11111111,B11000000,B00000000,
B00000000,B00001110,B00111110,B00111111,B11110000,B00000000,
B00000000,B00111110,B00111110,B10000000,B01111100,B00000000,
B00000000,B01111100,B01111100,B11000000,B00111110,B00000000,
B00000000,B11111100,B01111110,B00000000,B00001111,B00000000,
B00000001,B11111000,B11111111,B00111111,B10000111,B10000000,
B00000011,B11111000,B11111111,B11111111,B11000011,B11000000,
B00000111,B11110001,B11111111,B11111111,B11100000,B11100000,
B00000111,B11100001,B11111111,B11100011,B11111000,B01100000,
B00000000,B00000011,B11100000,B00001001,B11111100,B00000000,
B00000000,B00000111,B11100000,B00011001,B11111110,B00000000,
B00000000,B00000111,B11000000,B00000001,B11111111,B10000000,
B00011111,B11111111,B11000111,B11100011,B11111111,B11111000,
B00111111,B11111111,B10001111,B11111111,B11111111,B11111100,
B00111111,B11111111,B00011111,B11111111,B11111111,B11111100,
B00111111,B11111111,B00011111,B11111111,B11111111,B11111100,
B00111111,B11111110,B00111111,B00111111,B11111111,B11111110,
B01111111,B11111110,B00111110,B00000000,B01111111,B11111100,
B01111111,B11111100,B01111100,B11000000,B00000000,B00000000,
B01111111,B11111100,B01111110,B10000000,B00000000,B00000000,
B00000000,B00000000,B11111110,B00111111,B11111111,B11111110,
B00000000,B00000001,B11111111,B11111111,B11111111,B11111110,
B01111111,B11111111,B11111111,B11111111,B11111111,B11111110,
B01111111,B11111111,B11111111,B11111111,B11111111,B11111110,
B01111111,B11111111,B11000111,B11111111,B11111111,B11111110,
B00111111,B11111111,B10000011,B11111110,B00000000,B00000000,
B00111111,B11111111,B10110011,B11111000,B00000000,B00000000,
B00111111,B11111111,B10000001,B11100000,B00000000,B00000000,
B00111111,B11111111,B11000000,B10000001,B11111111,B11111100,
B00000000,B00011111,B11111000,B00000111,B11111111,B11111000,
B00000000,B00000111,B11111110,B00011111,B11111111,B11111000,
B00000000,B00000001,B11111111,B01111111,B11111111,B11110000,
B00001111,B11100000,B11111111,B11111111,B11111111,B11110000,
B00000111,B11111000,B00001111,B11111111,B11000000,B00000000,
B00000011,B11111100,B00100111,B11111111,B00000000,B00000000,
B00000011,B11111111,B00110111,B11111100,B00000000,B00000000,
B00000001,B11111111,B10000111,B11011000,B00111111,B10000000,
B00000000,B11111111,B11001111,B10000000,B11111111,B00000000,
B00000000,B01111111,B11111111,B10110001,B11111110,B00000000,
B00000000,B00011111,B11111111,B10110111,B11111100,B00000000,
B00000000,B00001111,B11111111,B10000111,B11110000,B00000000,
B00000000,B00000011,B11111111,B11111111,B11000000,B00000000,
B00000000,B00000000,B11111111,B11111111,B00000000,B00000000,
B00000000,B00000000,B00001111,B11110000,B00000000,B00000000,
B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000};

 

حالا این کد ها که مربوط به فایل bitmap ما می باشد با دستورات زیر نمایش داده می شوند . ابتدا داده های قبلی از روی نمایشگر پاک می شوند و سپس فایل ما نمایش داده می شود .

 

 display.clearDisplay();
  display.drawBitmap(20, 0,  Logo, 48, 48, 1);
  display.display();

 

خط display.drawBitmap(20, 0,  Logo, 48, 48, 1); در واقع موقعیت ، سایز و رنگ فایل bitmap را مشخص می کند . فرمت این دستور به صورت زیر است .

 

display.drawBitmap (X_Position, Y_Position, Name of Array, length of image, breadth of image);

 

این کد در ماژول Nokia 5110 به صورت زیر در می آید .

کد های برنامه را از لینک زیر می توانید دانلود کنید .

 

 

 

 

دیدگاه‌ها (0)

*
*