رباتیک و هوافضا

نحوه ی کارکرد مقاومت انعطاف پذیر

به نام خدا

نحوه ی کارکرد مقاومت خمشی

در این پروزه قصد داریم تا با نحوه ی عملکرد مقاومت های انعطاف پذیر آشنا شویم. این مقاومت ها به گونه ای عمل می کنند که در اثر تغییر شکل و کشش مقاومت آن ها نیز تغییر می کند. همچنین هنگامی که مقاومت در زوایای مختلف خم شود مقدار مقاومت آن نیز تغییر می کند. از این مقاومت ها در سنسور های مختلفی که در زمینه های رباتیک ، پزشکی و … استفاده می شود. این مقاومت ها کاربرد های گوناگون و بیشماری دارند که در اینجا نمی توان تمام آن ها را ذکر کرد.

 

 

 

 

طول مقاومت خمشی حدود ۲٫۲ اینچ است و مقاومتی در حدود ۱۰ کیلو اهم دارند. در اثر خمش مقاومت آن ها حدود ۳۰ درصد تغییر خواهد کرد. این مقاومت ها در دمای منفی ۳۵ تا ۸۰ درجه ی سانتی گراد کار می کنند. توان آن ها بین ۰٫۵ تا ۱ وات است و عمر آن ها حدود ۱ میلیون بار استفاده است. برای هر نوع مقاومت خمشی یک محدودیت خمش وجود دارد که در دیتا شیت آن ها قابل مشاهده است. دو نوع مقاومت خمشی وجود دارد. یک جهته و دو جهته. مقاومت یک جهته تنها در یک جهت توانایی خم شدن را دارد و اگر در سمت دیگر خم شود به آن آسیب خواهد رسید. مقاومت دو جهته در هر دوطرف قابل خم شدن است.

بیشتر بخوانید...  ساخت لامپ اضطراری با استفاده از رزبری پای

شماتیک ابتدایی نحوه ی استفاده:

در شکل زیر طرز قرار گرفتن مقاومت متغیر با مقدار خمش را مشاهده می کنید.

 

 

 

همانطور که در بالا گفته شد مقاومت خمشی کاربرد های فراوانی دارد. اما این در صورتی ست که شما نحوه ی کار با آن ها را یاد بگیرید. در شکل بالا یک آپ امپ با مقاومت خمشی را مشاهده می کنید. اگر از آپ امپ در حالت مقایسه کننده استفاده کنید می توانید یک سنسور با همین مدار بسازید و یک مقدار آستانه تعریف کنید. می توانید از آپ امپ های LM324 و LM358. از آپ امپ ۷۴۱ نیز می توانید استفاده کنید.

 

راه اندازی با آردوینو :

در شکل زیر مدار راه اندازی شده توسط آردوینو را مشاهده می کنید. خروجی مقاومت خمشی را باید باید به پین آنالوگ آردوینو متصل کنید.

 

نحوه ی کار کرد مدار بالا به این گونه است که اگر مقاومت خمشی ثابت باشد ، ال ای دی آبی روشن می شود. اگر مقاومت به عناون مثال به اندازه ی ۶۰ درجه خم شود ال ای دی آبی تغیر می کند و اگر بیشتر از ۶۰ درجه تغییر کند ال ای دی قرمز روشن خواهد شد. از این مقاومت ها برای خروج گرفتن از حرکات دقیق انگشتان دست استفاده می شود. در استفاده از این مقاومت های خمشی هیچ گونه محدودیتی نیست.

بیشتر بخوانید...  ردیاب نور پنل خورشیدی با استفاده از آردوینو با LDR و سروو موتور

 

 

 

دیدگاه‌ها (0)

*
*