رباتیک و هوافضا

مدار ساده ی ال ای دی محو شونده

ال ای دی محو شونده

به نام خدا

مدار ساده ی ال ای دی محو شونده

 

ال ای دی محو شونده

 

حتما تا حالا درخشش و محو شدن نور لامپ‏های نواری LED را در تزئینات جشن‏ها و مراسم‏ها دیده‏اید. این لامپ‏ها زیبا بوده و ظاهری متفاوت دارند. مدار LED های محو شونده با روش‏های مختلفی مانند استفاده از میکروکنترلر، ICها و غیره قابل ساخت است. اما چطور می‏توان Evergreen IC و تراشه تایمر ۵۵۵ IC را فراموش کرد؟ بله، می‏توان با استفاده از تایمر ۵۵۵ یک LED محو شونده ساخت.

قطعات مورد نیاز برای مدار ساده ی ال ای دی محو شونده:

آی سی تایمر ۵۵۵

ترانزیستور BC547

خازن– ۱۰uF

مقاومت – ۱۰۰k, 470 ohm

LED

باطری – ۹v

شماتیک مدار مدار ساده ی ال ای دی محو شونده :

ال ای دی محو شونده

مدار LED که به آهستگی محو می‏شود، بسیار ساده است. تایمر ۵۵۵ در حالت Astable مورد استفاده قرار گرفته و ترانزیستور برای تقویت جریان به کار می‏رود. در حالت Astable 555 IC در فرکانس مشخصی نوسان می‏کند (که به اجزای RC بستگی دارد). این بدان معناست که خروجی در PIN 3 به‏ طور متناوب بالا و پایین می‏رود. بنابراین در مدار ما هرگاه خروجی در PIN 3 بالا رود، ترانزیستور به‏ مانند یک تقویت‏ک ننده جریان کار می ‏کند. این جریان به خازن وارد شده و آن را به ‏اندازه ۲/۳  شارژ می‏ کند. همزمان، LED درخشش خواهد داشت. پس از آن خروجی در PIN 3 کم شده و ترانزیستور خاموش می ‏شود. خازن از طریق پیوند کلکتور-امیتر به داخل LED تخلیه می‏شود، که این امر سبب محو شدن LED می‏گردد. با تخلیه خازن، روشنایی LED محو می‏شود. سپس مجددا PIN 3 بالا رفته و خازن شارژ می‏شود و LED می‏درخشد.

بیشتر بخوانید...  تاکومتر (سرعت سنج پره) با آردوینو

زمان محو شدن LED به میزان مقاومت‏ها و خازن‏ها بستگی دارد. اگر ظرفیت خازن را زیاد کنیم، LED به آهستگی خاموش می‏شود.  با اتصال یک خازن ۱۰ میکروفارادی دیگر، اثر محوشدگی کندتر خواهد شد.

دیدگاه‌ها (0)

*
*