رباتیک و هوافضا

شروع کار با آردوینو DUE

به نام خدا

شروع کار با آردوینو DUE

 

پردازنده برد آردوینو DUE از نوع پردازنده های ARM می باشد . پردازنده های ARM نسبت به پردازنده های AVR قابلیت های بیشتری دارد ، قدرت پردازش بالاتری دارند و نویز پذیری کمتری دارند . از معماری پردازنده های ARM در موبایل ها ، کامپیوتر و … استفاده شده است . در سیستم ها و دستگاه های صنعتی تقریبا همیشه از پردازنده های ARM استفاده می کنند . پردازنده های ARM نتایج بهتری را در اجرای توابع و الگوریتم های کنترلی و حتی پردازش تصویر به ما می دهند .

تصویر زیر ، برد آردوینو DUE را نشان می دهد .

 

از بین برد هایی که شرکت آردوینو تولید کرده ( برد هایی هستند که با نرم افزار آردوینو می توانند کار کنند ولی تولید شرکت آردوینو نیست مثل برد های Teensy ) برد آردوینو UNO معروف ترین و آردوینو DUE قوی ترین می باشند . پردازنده آردوینو DUE از مدل SAM3X8E می باشد . سرعت کلاک این پردازنده ۸۴ مگاهرتز است که تقریبا ۵ برابر سرعت پردازنده آردوینو UNO که ATmega328 می باشد . تعداد ورودی خروجی های آن ۶۰ عدد است .

پردازنده UNO از نوع ATMEGA می باشد و از نوع ۸ بیتی است اما پردازنده DUE از نوع ARM می باشد و از نوع ۳۲ بیتی است . همین تفاوت یکی از دلایل قوی تر بودن و سریع تر بودن آردوینو DUE است . کار کردن با این برد بسیار آسان است و افراد تازه کار هم می توانند خیلی راحت با این برد توانمند کار کنند و یادگیری خود را شروع کنند .

بیشتر بخوانید...  دانلود پروژه ی کنترل سروو موتور با آردوینو Due به همراه کد کامل

برای شروع کار با این برد یک LED چشمک زن درست می کنیم . نرم افزار کار با برد DUE همان آردوینویی است که برای UNO استفاده می شود و هیچ تفاوتی ندارد .

قطعات مورد نیاز :

– برد آردوینو DUE

– تعدادی سیم بردبورد

– مقاومت ۲۲۰ اهم

– LED

– بردبورد

اگر نرم افزار آردوینو را ندارید و یا نسخه قدیمی آن را دارید ورژن ۱٫۶٫۸  به بالا را دانلود کنید زیرا در نسخه های قدیمی تر کتابخانه های مربوط به برد آردوینو DUE وجود ندارد .

حال باید به منوی Tools بروید و از قسمت Boards گزینه Boards Manager را انتخاب کنید و بعد از باز شدن پنجره ، در قسمت Arduino SAM Boards گزینه Install را بزنید ( باید به اینترنت وصل باشید ) .

 

همان طور که در شکل زیر می بینید این برد دارای دو کانکتور می باشد .

 

از هر دوی این پورت ها می توانیم برای پروگرام کردن استفاده کنیم اما امروز ما از پورت NATIVE استفاده می کنیم . این پورت توسط کابل USB به کامپیوتر وصل می کنیم . با وصل کردن این کابل یک LED بر روی برد روشن می شود . از منوی Tools نوع برد خود را که DUE است را انتخاب کنید . از آنجا که ما از پورت NATIVE استفاده کرده ایم باید گزینه Arduino DUE (NATIVE USB Port) را انتخاب کنیم .

بیشتر بخوانید...  آموزش پروژه محور آردوینو – جلسه دوم

مدار و توضیحات :

 

ما می خواهیم برنامه چشمک زن را طوری بنویسیم که هر ۱۰۰۰ میلی ثانیه چشمک بزند . LED را به پین ۱۳ وصل می کنیم و یک مقاومت ۲۲۰ اهم را سر راه آن قرار می دهیم تا جریان را محدود کنیم .

به این نکته توجه کنید که پین های آردوینو DUE به ولتاژ ۳٫۳ ولت کار می کند و نمی تواند با ولتاژ بالاتر کار کند ، اگر ولتاژ بالاتر از ۳٫۳ ولت به پین های ان وصل کنیم ممکن است برد آردوینو DUE آسیب ببیند .

کد های این برنامه را از لینک زیر دانلود کنید و بر روی برد آردوینو DUE آپلود کنید .

 

دانلود فایل

 

ویدئوی زیر نحوه عملکرد مدار را نشان می دهد .

 

دیدگاه‌ها (0)

*
*