رباتیک و هوافضا

ساخت مدار ساده ی تست اتصال با استفاده از آی سی تایمر ۵۵۵

ساخت مدار ساده ی تست اتصال با استفاده از آی سی تایمر 555

به نام خدا

ساخت مدار ساده ی تست اتصال با استفاده از آی سی تایمر ۵۵۵

ساخت مدار ساده ی تست اتصال با استفاده از آی سی تایمر 555

در مدارات الکتریکی و الکترونیکی ، عیب و ایرادات معمول زیادی رخ می دهد. یکی از اصلی ترین این عیب ها وصل نبودن قسمتی از مدار می باشد. برای اصلاح کردن این گونه مشکلات باید تمامی اتصالات را بررسی کرد تا محل مشکل را پیدا کنیم. در این پروژه یک راه پیدا کردن این گونه عیب ها را به طور کامل برای شما توضیح خواهیم داد. راه های مختلفی برای این روش وجود دارد که ما یکی از آن ها را توضیح می دهیم.

 

ساخت مدار ساده ی تست اتصال با استفاده از آی سی تایمر 555

تصویر بالا یکی از دستگاه های تست اتصال است. دو پروب آن به دئ قسمتیکه میخواهیم اتصال آن هارا بررسی کنیم متصل می شود. در این پروژه قصد داریم تا یک مدار ساده جهت تست اتصال با استفاده از آی سی ۵۵۵ طراحی و پیاده سازی کنیم. این مدار ، یک مدار ساده ایست که از کاربردزیادی برخوردار است.

قطعات مورد نیاز برای ساخت مدار ساده ی تست اتصال با استفاده از آی سی تایمر ۵۵۵ :

  • منبع ولتاژ ۵ تا ۹ ولت
  • آی سی تایمر ۵۵۵
  • دو عدد مقاومت یک کیلو اهمی ، ۱۰۰ اهمی و ۱۰ کیلو اهمی
  • خازن ۱۰۰ نانو فارادی
  • اسپیکر ۸ اهمی
  • ترانزیستور های  ۲N3906 PNP, 2N3904 NPN
  • پروب های تست
بیشتر بخوانید...  فرکانس متر دیجیتال با AVR

شماتیک مدار :

 

ساخت مدار ساده ی تست اتصال با استفاده از آی سی تایمر 555

اجزای مدار باید آنطور که در نمودار مدار تست اتصال در بالا نشان داده شده است، متصل شوند. برق وصل می‏شود، اما اسپیکر با اتصال برق صدایی نخواهد داد. در اینجا جریان از طریق ترانزیستور PNP به تایمر هدایت می‏شود. همانطور که در شکل دیده می‏شود، از آنجا که پایه ترانزیستور مدار باز است، جریان به آی سی تایمر هدایت نخواهد شد. لذا موج مربعی و به ‏تبع آن پالسی در پایه ترانزیستور NPN وجود نخواهد داشت، پس صدایی هم ایجاد نمی‏شود.

بایستی به خاطر داشت که برای روشن کردن ترانزیستور PNP پایه باید به زمین متصل شود.

 

ساخت مدار ساده ی تست اتصال با استفاده از آی سی تایمر 555

در اینجا تکنیک کار مدار تست اتصال را شرح می‏دهیم. پایه PNP (که جریان را از پایه زمینی به تایمر منتقل می‏کند) و پایانه از زمین تشکیل یک زوج می‏دهند. این زوج برای سنجش اتصال به کار می‏رود. هنگامی که این دو پایانه به یکدیگر متصل شوند یا در یک مدار کوتاه قرار گیرند، PNP روشن شده و جریان را به تایمر می‏رساند و تایمر نیز پالس‏هایی را به NPN (2N3904) می‏فرستد تا اسپیکر را به کار وادارد. بنابراین هنگامی که این دو پایانه با اتصال کوتاه به یکدیگر وصل شوند و از یک مقاومت عبور کنند، نویز دریافت خواهد شد. این نویز تایید می‏کند که در خط اتصال وجود دارد.

بیشتر بخوانید...  ساخت مدار تشخیص تاریکی با استفاده از آی سی 555

همانطور که در تصویر بالا دیده می‏شود، هنگامی که پایه PNP و زمین به یک مدار غیر باز متصل شوند، پایه اتصال زمینی داشته و بنابراین جریان (فلش قهوه‏ای رنگ) از پایه PNP به زمین هدایت شده و ترانزیستور را روشن خواهد کرد.

با روشن بودن ترانزیستور، جریان از طریق آن به تراشه تایمر منتقل می‏شود. بدین‏ صورت تایمر پالس‏هایی که برای تولید صدا لازم‏ند را ایجاد خواهد کرد. هنگامی که زوج در یک مدار باز قرار گیرد، PNP خاموش شده و جریانی به تایمر نمی‏رسد. لذا صدایی ایجاد نخواهد شد و این نشان می‏دهد که مدار، باز است.

بنابراین این مدار به صورت شرح داده شده برای تست اتصال به کار می‏رود.

 

 

 

دیدگاه‌ها (2)

*
*

    بهنام نیکونژاد مهمان خرداد 6, 1400 پاسخ

    سلام استاد
    آیا در مدار اتصال یاب مقاومت دو سر A و B باید صفر باشد تا دستگاه آلارم دهد و در غیر این صورت تا چند اهم بین A و B دستگاه آن را اتصال کوتاه حساب میکند با تشکر منتظر جواب شما .

      Admin مدیر کل شهریور 21, 1400 پاسخ

      سلام
      ما با چند اهم تست نکردیم