رباتیک و هوافضا

راه اندازی موتور براشلس با اسپیدکنترل

به نام خدا

راه اندازی موتور براشلس

vlcsn

 

امروز میخوایم سرعت یک موتور براشلس را که به یک اسپیدکنترل ( ESC ) متصل است را توسط آردوینو کنترل کنیم .

اسپیدکنترل در واقع یک درایور سه فاز برای موتور های براشلس می باشد . موتور براشلس دارای سه سیم است که به سه سیم خروجی اسپیدکنترل وصل می شوند . اسپیدکنترل دارای دو سیم کلفت به رنگ های عموما قرمز و مشکی است که این سیم ها برای تغذیه می باشد که باید به باتری وصل شود ( معمولا باتری های لیتیوم پلیمر ) ، سیم قرمز مثبت و سیم مشکی منفی است . علاوه بر این سیم ها ۳ عدد سیم کنار هم به رنگ های عموما قهوه ای ، قرمز و نارنجی . سیم قهوه ای به منفی ( GND ) آردوینو وصل می شود ، قرمز به ۵ ولت و نارنجی به یک پایه از پایه های آردوینو برای اعمال پالس PWM .

اسپیدکنترل های موجود در بازار اکثرا با فرکانس ۵۰ هرتز کنترل می شوند و تعداد کمی هم با فرکتنس حدود ۴۰۰ هرتز کنترل می شوند . در این پروژه فرض ما بر این است که با اسپیدکنترل ۵۰ هرتز کار می کنیم .

بیشتر بخوانید...  اندازه گیری دما با سنسور TCN75

قطعات مورد نیاز پروژه به شرح زیر است :

  • برد آردونیو UNO ( البته هر برد آردوینو دیگری هم می تواند باشد )
  • پتانسیومتر
  • باتری لیتیوم پلیمر
  • اسپیدکنترل ( اسپیدکنترل انتخابی باید بالای ۱۲ آمپر باشد )
  • موتور براشلس A2212 ( هر موتور براشلس دیگری هم می تواند باشد )

در این پروژه برای کنترل سرعت از یک پتانسیومتر استفاده کره ایم که به مبدل آنالوگ به دیجیتال آردوینو متصل است . با چرخش این پتانسیومتر ولتاژ رسیده به آردوینو تغییر می کند و در نتیجه عدد ADC ( مبدل آنالوگ به دیجیتال ) تغییر می کند . ولتاژ ۰ معادل عدد ۰ در ADC می باشد و ولتاژ ۵ معادل عدد ۱۰۲۳ در ADC می باشد . ما این پتانسیومتر را به پایه A0 آردوینو وصل کرده اسم .

پالس PWM که به پایه نارنچی اسپیدکنترل می رسد معمولا دارای حداقل پهنای پالس ۱۰۰۰ و حداکثر ۲۰۰۰ میکروثانیه است . ولی در اسپیدکنترل های مختلف این مقدار هم می تواند فرق کند به عبارتی در بعضی مواقع اسپیدکنترل ها نیاز به کالیبره کرده دارند .

بیشتر بخوانید...  ساخت اسپیدکنترلر موتور براشلس 2 ( بدون سنسور )

سیم زرد اسپیدکنترل را به پایه شماره ۸ آردوینو متصل کرده ایم .

کد های برنامه را از لینک زیر دانلود کنید .

 

دانلود فایل

 

دیدگاه‌ها (0)

*
*