رباتیک و هوافضا

جلسه دوازدهم : راه اندازی سنسور مادون قرمز

مدار راه اندازی سنسور مادون قرمز

به نام خدا

جلسه دوازدهم : راه اندازی سنسور مادون قرمز

در این جلسه میخواهیم مدار راه انداز سنسور مادون قرمز را ببندیم و خروجی آن را به آی سی آپ امپ بدهیم و یک خروجی دیجیتال مناسب برای پردازنده از آپ امپ دریافت کنیم .

قطعات مورد نیاز پروژه :

  • آی سی LM324
  • فرستنده و گیرنده مادون قرمز ۳ میلی متر
  • مقاومت ۱۰ کیلو اهم
  • مقاومت ۲۷۰ اهم
  • مقاومت ۳۳۰ اهم
  • مولتی ترن ۱۰ کیلو اهم ( مقاومت متغیر )
  • رگولاتور ۷۸۰۵

 

ir-transmitter-and-receiver-pair

 

lm324-quad-operational-amplifiers

LM7805-L7805

multi turn

 

همانطور که میبینید مدار فرستنده و گیرنده مادون قرمز به صورت زیر است .

 

ir cicuit

 

پایه مثبت فرستنده ( پایه بلندتر ) با یک مقاومت ۲۷۰ اهم به ۵ ولت خروجی رگولاتور وصل میشود و پایه منفی آن مستقیما به زمین وصل میشود . گیرنده نیز پایه منفی آن ( پایه بلندتر – برعکس فرستنده ) به زمین و پایه مثبت آن با یک مقاومت ۱۰ کیلو به ۵ ولت وصل میشود . خروجی ولتاژ گیرنده را گرفته و به ورودی مثبت آپ امپ وصل میکنیم . توجه داشته باشید که خروجی ولتاژ در این جا آنالوگ خواهد بود ، خروجی دیجیتال را در پایه خروجی آپ امپ خواهیم داشت . بعد از اینکه مدار را بستیم برای اینکه بفهمیم فرستنده سنسور مادون قرمز درست کار میکند و روشن است میتوانیم با دوربین گوشی خود به سنسور نگاه کنیم تا ببینیم روشن است یا نه !!! نور مادون قرمز با چشم دیده نمیشود اما با دوربین گوشی مشخص میشود .

بیشتر بخوانید...  کتاب ساخت ربات پرنده فیلم بردار

پایه های آی سی آپ امپ LM324 به صورت زیر است :

 

LM324_1

 

همان طور که در شکل بالا میبینید آی سی LM324 از چهار آپ امپ تشکیل شده که هر آپ امپ برای یک سنسور استفاده میشود . پایه های ۳ و ۵ و ۱۰ و ۱۲ به خروجی سنسور های ما وصل میشوند . پایه های ۲ و ۶ و ۹ و ۱۳ برای هر سنسور به مولتی ترن ( مقاومت متغیر ) وصل میشود . پایه های ۱ و ۷ و ۸ و ۱۴ خروجی های آپ امپ هستند که صفر و یک میشوند و به میکروکنترلر ربات وصل میشوند تا وضعیت خط مسیر مشخص شود . پایه ۴ به ۵ ولت مدار و پایه ۱۱ به زمین مدار وصل میشوند .

همانطور که در جلسه های قبل گفته شد ، عملکرد آپ امپ به این صورت است که خروجی سنسور به ورودی مثبت آپ امپ وصل میشود ، اگر ولتاژ این ورودی مثبت از ولتاژ ورودی منفی ( همان پایه هایی که به مولتی ترن وصل میشوند ) بیشتر باشد در نتیجه خروجی ما که به میکروکنترلر خواهد رفت یک منطقی ( High ) میشود و اگر کمتر بود صفر منطقی ( Low ) میشود . ولتاژ ورودی منفی را میتوان با چرخاندن پیچ روی مولتی ترن تغییر داد ، این ولتاژ باید به گونه ای تنظیم شود تا سطح سیاه و سفید به راحتی از هم تشخیص داده شوند .

بیشتر بخوانید...  فایل های طبقه بندی نشده آموزش رباتیک

مدار اتصال سنسور ها به آی سی LM324 به صورت زیر است :

ir-sensor-lm324

 

بعد از بستن مدار بالا باید پایه شماره یک را که خروجی آپ امپ اولی در آی سی LM324 است به میکروکنترلر وصل کرد . این پایه فقط صفر و یک میشود و میکروکنترلر از وضعیت آن رنگ سیاه یا سفید زمین را تشخیص میدهد .

ما این پایه را توسط یک مقاومت ، به ال ای دی وصل کردیم تا بتوانیم وضعیت خروجی آپ امپ را ببینیم .

تصویر مداری که ما بسته ایم به صورت زیر است :

ir-sensor-circuit-with-lm324

 

فیلم این مدار را میتوانید در زیر ببینید :

 

پایان جلسه دوازدهم . تا جلسه بعد خدانگهدار

دیدگاه‌ها (0)

*
*