رباتیک و هوافضا

آموزش پروژه محور رسپبری پای – جلسه دوم پیکربندی

به نام خدا

آموزش پروژه محور رسپبری پای – جلسه دوم پیکربندی

 

raspberry-pi-ports_1

 

در جلسه گذشته با برد رسپبری پای و پورت های مختلف آن آشنا شدیم و سخت افزار ها و نرم افزار های مورد نیاز آن توضیح داده شد و در نهایت سیستم عامل Raspbian را بر روی میکرو اس دی کارت نصب کردیم .

میکرو اس دی را در برد رسپبری پای قرار میدهیم و نمایشگر ، موس و کیبورد را به آن وصل میکنیم و آماده میشیم برای بوت کردن سیستم عامل . برای این سیستم عامل خاص نیاز به اتصال اترنت نداریم .

تغذیه برد رسپبری پای را وصل کن ، با وصل کردن تغذیه یک LED قرمز رنگ روشن میشود . یک LED آبی هم در ابتدا به صورت چشمک زن روشن میشود این LED نشان دهنده در حال بارگذاری بودن سیستم عامل میباشد .

داده ها را بر روی نمایشگر نشان داده خواهد شد .

 

raspberry-pi-booting

 

تمام درایور های برد در حال بارگذاری است . باید صبر کنید تا تمام درایور ها چک شود ، اگر در بین کار خطا داد برد رسپبری پای را خاموش کنید و مجددا آن را روشن کنید . اگه باز هم به مشکل خورد سیستم عامل را همانطور که در جلسه قبل توضیح داده شد مجددا بر روی کارت میکرو اس دی نصب کن .

اگه همه چیز به خوبی پیش رفت سیستم عامل از شما مجوز میخواد ! این مجوز از پیش تعریف شده است و نام کاربری آن pi و پسورد آن raspberry میباشد .

USER:  pi
< Press enter>
PASSWORD:  raspberry
< Press enter>

بعد از وارد کردن این کد ها شما وارد مد CLI در سیستم عامل شده اید . برای وارد شدن به دسکتاپ کد زیر را وارد کنید .

startx
< Press enter>
تنظیمات BIOS :

حالا وارد دسکتاپ رسپبری پای شده ایم . قبل از شروع برنامه نویسی باید کار های زیر را انجام بدی .

  1. پیکربندی تنظیمات BIOS رسپبری پای .
  2. پیکربندی تنظیمات کیبورد .
بیشتر بخوانید...  نمایش پیام از طریق اینترنت بر روی ال سی دی توسط رزبری پای

برای پیکربندی بایاس رسپبری پای باید LX TERMINAL رسپبری پای را باز کنی و کد زیر را وارد کنی .

sudo raspi-config
< Press enter>

بعد از انجام این کار وارد BIOS میشوی . توی فیلم زیر روش انجام کار نشان داده شده .

 

 

گزینه های بایاس به صورت زیر است .

 

raspberry-pi-Bios-settings

 

هر یک از این گزینه ها را به صورت خلاصه توضیح میدهیم .

۱ – Expand File System

بعد از اینکه سیستم بالا آمد مقداری از حافظه میکرو اس دی بیشتر از حجم سیستم عامل پر شده است یعنی این میزان حافظه نا به جا پر شده است . اگر این گزینه را بزنیم این میزان حافظه خالی میشود و حافظه اشغال شده کارت میکرو اس دی منحصرا برای حجم سیستم عامل خواهد بود . با زدن این گزینه سیستم عامل رسپبری پای مجددا راه اندازی میشود . اگه این کار را نکنی نمیتونی از حافظه باقی مونده کارت میکرو اس دی استفاده کنی .

۲ – Change Password

این گزینه پسورد ورود را تغییر میدهد . زیاد اهمیتی نداره و اگه عوضش هم نکنی اتفاق خاصی نمیوفته!!!

۳ – Boot To Desktop

اولین باری که وارد میشی به مد CLI که قبلا گفته شد میری . تو میتونی این مد رو غیر فعال کنی و موقعی که وارد میشی وارد دسکتاپ رسپبری پای بشی .

۴ – Internationalisation Options

این گزینه برای انتخاب زبان است . به صورت پیش فرض انگلیسی میباشد . اگه نخواستی میتونی زبان و تاریخ رو عوض کنی . تاریخش ممکنه اشتباه باشه که بعدا آن را عوض خواهیم کرد .

۵ – Enable Camera

اگه دوربین داری با میتونی این گزینه رو پیکربندی کنی تا پورت دوربین فعال شود . توجه داشته باش که دوربین ها توان زیادی لازم دارند و باید حواست به آداپتورت باشه . اگر هم نداری ازین گزینه رد شو .

بیشتر بخوانید...  کنترل ال ای دی 8 در 8 با استفاده از رزبری پای

۶ – Add To Rastack

این گزینه برای اتصال آنلاین رسپبری پای میباشد . ازش رد شو .

۷ – Over Clock

این گزینه مربوط به افزایش کلاک یا همان سرعت پردازش رسپبری پای میباشد . با این گزینه سرعت رسپبری پای افزایش یافته و درنتیجه مصرف توان آن نیز بیشتر میشود . افزایش سرعت رسپبری پای ممکنه بهش آسیب برسونه به همین دلیل باید یک سیستم خنک کننده خوب براش درست کنی . ما نیازی به افزایش سرعت رسپبری پای نداریم ازش رد میشیم .

۸ – Advanced Options

این گزینه برای پیکربندی تجهیزات برد رسپبری پای مانند audio ، i2c و … میباشد . به عنوان مثال خروجی Audio میتونه هم با جک هدفون باشه هم با پورت HDMI . ویدئوی زیر برای کار با این گزینه آماده شده است .

 

پیکربندی کیبورد :

کیبورد های مختلفی در دنیا وجود دارد که کلید های بیشتر این کیبورد ها با هم مطابقت دارد اما تعداد کمی از کلید های کیبورد ها گاهی مطابقت ندارند . موقعی که داریم برنامه نویسی میکنیم مثلا با پایتون یا لینوکس بعضی از این کلید ها نقش مهمی ایفا میکنند که اگر تنظیم نباشند مشکل بزرگی برای ما ایجاد میشود . به عنوان مثال برایتان اتفاق افتاده که حرف ژ در کیبورد های مختلف مکان های مختلفی دارد . به شکل و فیلم زیر توجه کنید تا منظور حرف من را بفهمید .

 

raspberry-pi-keyboard-layout

 

بعضی موقع ها پیش میاد که مرز های سفیدی در لبه های صفحه نمایشت داری ، میتونی روشون کلیک راست کنی و بعد گزینه Delet را بزنی .

ویدئوی جلسه امروز

 

دیدگاه‌ها (0)

*
*