رباتیک و هوافضا

معرفی کتابخانه متن باز OpenCV

به نام خدا

معرفی OpenCV

OpenCV مخفف open computer vision library است.OpenCV یک کتاب خانه متن باز است که می توان آن را به برنامه افزود و از قابلیت های آن استفاده کرد.این کتابخانه برای انجام کار های پردازش تصویر و بینایی ماشین تهیه شده است.این کتابخانه به زبان C و ++C نوشته شده و تحت لینوکس،ویندوز و مکینتاش قابل اجرا می باشد.اگر برنامه شما به زبان های سی،سی پلاس،پایتون،سی شارپ و یا جاوا است می توانید از این کتابخانه استفاده کنید.

کتابخانه OpenCV دارای بیش از ۵۰۰ تابع برای موضوع های مختلف ماشین بینایی می باشد.

OpenCV می تواند با پردازنده های چند هسته ای نیز کار کند.

‪ OpenCV‬ﺑﻪ ﮔﻮﻧﻪاي اﺳﺖ ﮐﻪ ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﯾﮏ ﻣﺤﺼﻮل ﺗﺠﺎري را ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از‬ OpenCV ‬ﺗﻮﻟﯿﺪ ﮐﻨﯿﺪ.این بدین معنی است که شما میتوانید با این کتابخانه یک نرم افزار کاربردی پردازش تصویر بسازید و به دنیا عرضه کنید در این نرم افزار به راحتی میتوانید توابع مختلف که را دستکاری کنید و حتی برای کاربردهای خاص بهینه کنید.هدف از طراحی OpenCV پردازش کارامد به خصوص برای کار های بی درنگ است.

بیشتر بخوانید...  کلاس آموزشی میکروکنترلر های AVR پیشرفته

درصورتی که تمایل دارید از بهینه‌سازی خودکار بیشتری روی معماری‌های اینتل بهره ببرید، می‌توانید کتابخانه‌های IPP اینتل که شامل روتین‌های بهینه شده سطح پایین در بسیاری از زمینه‌های الگوریتمی هستند را خریداری کید. OpenCV به صورت خودکار IPP مناسب را در زمان اجرا در صورتی که کتابخانه نصب باشد، به کار می‌گیرد.

یکی از اهداف OpenCV فراهم کردن یک زیربنای بینایی کامپیوتر با کاربرد ساده است؛ به طوری که افراد بتوانند برنامه‌های بینایی نسبتاً پیچیده خود را به سرعت بسازند. کتابخانه OpenCV شامل بیش از ۵۰۰ تابع پیرامون موضوعات مختلف بینایی، از بررسی محصول کارخانه گرفته تا تصویربرداری پزشکی، امنیت، واسط کاربر، تنظیم دوربین، رباتیک و بینایی دوچشمی (استریو) است. از آنجا که همواره قرابت زیادی بین بینایی کامپیوتر و یادگیری ماشین وجود اشته است، OpenCV شامل یک کتابخانه یادگیری ماشین همه‌منظوره (MLL) نیز هست. این زیر کتابخانه، روی مباحث تشخیص الگوی آماری و دسته‌بندی تمرکز دارد.

opencv22

 

چه کسانی از OpenCV استفاده می‌کنند؟

بسیاری از دانشمندان علوم رایانه و برنامه‌نویسان برنامه‌های کاربردی، از برخی نقش‌های بینایی کامپیوتر آگاهند. اما تعداد کمی از همه‌ی کاربردهای بینایی کامپیوتر اطلاع دارند. برای مثال، خیلی‌ها از کاربرد آن در نظارت تصویری آگاهی دارند. همچنین، بسیاری نیز از افزایش استفاده آن برای تصاویر و ویدئو در وب باخبرند. اما شمار اندکی، کاربردهای بینایی ماشین در واسط‌های بازی را دیده‌اند. هنوز تعداد کمی درک می‌کنند که تصاویر فضایی و تصاویر نقشه خیابان (مثلاً در Google Street View)، استفاده‌ی زیادی از روش‌های تنظیم دوربین و تکنیک‌های چسباندن تصویر می‌کنند. برخی افراد از کاربردهای آن در کنترل امنیت، وسایل نقلیه بدون سرنشین، یا تحلیل‌های پزشکی آگاهند. اما تعداد کمی می‌دانند که بینایی ماشین تا چه حد در تولید می‌تواند استفاده شود. به طور کلی در تولید انبوه و خودکار هرچیزی، بایستی در نقاطی از خط تولید، محصول را با استفاده از تکنیک‌های بینایی ماشین مورد بازرسی قرار داد.

بیشتر بخوانید...  تشخیص رنگ با استفاده از پردازش تصویر در متلب

opencv111

 

 

دیدگاه‌ها (0)

*
*