رباتیک و هوافضا

ساخت مدار یابنده ی نور با پل وتستون به همراه شماتیک مدار

مدار یابنده ی نور با پل وتستون

به نام خدا

ساخت مدار یابنده ی نور با پل وتستون به همراه شماتیک مدار

 

مدار یابنده ی نور با پل وتستون

در این پروژه قصد داریم تا با استفاده از ال دی آر یک سیستم یابنده ی نور بسازیم. اگر چه شما می تواید به صورت دستی لامپی را خاموش و یا روشن کنید اما گاهی اوقات بی توجهی انسان باعث هدر رفتن انرژی الکتریسیته می شود. برای رفع این مشکل قصد داریم تا مداری بسازیم که نور را تشخیص دهد. شما می توانید به آن یک رله اضافه کنید تا در کاربرد های مختلف مورد نظر خود از آن استفاده کنید. در این مدار علاوه بر ال دی آر از یک پل وتستون استفاده کردیم.

 

 

قطعات مورد نیاز ساخت مدار یابنده ی نور با پل وتستون :

ال ادی آر

ترانزیستور BC547

آی سی LM741

پتانسیومتر ۱۰ کیلو

ال ای دی قرمز

باتری ۹ ولتی

ال دی آر

ال دی آر یک مقاومت می باشد که در حظور نور از خود مقدار مقاومت متفاوتی را نشان می دهد.هنگامی که نوری نیست مقاومت ال دی آر در حدود مگا و یا کیلو اهم است اما هنگامی که نور بر روی ان بیوفتد در حد چند صد اهم کاهش می یابد. به این ترتیب در حظور نور مقاومت آن کاهش می یابد. در شکل زیر نمونه های مختلف ال دی آر مشاهده می کنید.

بیشتر بخوانید...  راه اندازی صفحه نمایش لمسی با استفاده از رزبری پای (چرخش ال سی دی)

 

مدار یابنده ی نور با پل وتستون

 

آپ امپ LM741

در این مدار از یک آپ امپ نیز استفاده کرده ایم که از ان به عنوان یک مقایسه کننده بهره برده ایم. در شکل زیر یک اپ امپ ۷۴۱ به همراه توضیحات در مورد پایه های آن نیز مشاهده می کنید.

پایه‌های ۴ و ۷، پایه‌های تغذیه منفی و مثبت آی سی هستند.
پایه‌های ۲ و ۳، پایه‌های ورودی معکوس کننده و معکوس نکننده آی سی هستند.
پایه ۶، پایه خروجی است.
پایه‌های ۱ و ۵، پایه‌های تغییر دهنده سطح DC خروجی آی سی هستند که توسط آن‌ها می توان سطح DC خروجی را تغییر داد. این کار را می توان با قرار دادن یک پتانسیومتر بین این دو پایه انجام داد.
پایه ۸ بی استفاده است

مدار یابنده ی نور با پل وتستون

ترانزیستور BC547

در این مدار از این نوع ترانزیستور نیز استفاده شده است. این ترانزیستور از نوع npn می باشد و رنج تقویت کنندگی آن بین ۱۱۰ تا ۸۰۰ برابر می باشد. حداکثر جریان عبوری از آن نیز ۱۰۰ میلی امپر می باشد. در مدار ترانزیستور به عنوان یک سوییچ برای ال ای دی استفاده شده است. بعد از اینکه نور به به ال دی آر برخورد می کند ال ای دی از طریق ترانزیستور روشن خواهد شد.

بیشتر بخوانید...  نمایش ساعت و تقویم کامل روی LCD با واحد RTC

 

 

مدار یابنده ی نور با پل وتستون

شماتیک مدار ساخت مدار یابنده ی نور با پل وتستون :

در شکل زیر شماتیک مدار را مشاهده می کنید. تمامیه اتصالات لازم را همانند شماتیک زیر انجام دهید مداری خواهید داشت که در برابر نور حساس است.

 

مدار یابنده ی نور با پل وتستون

توضیح پل وتستون

درشکل زیر یک مدل ساده از پل وتستون را مشاهده می کنید. برای تنظیم مدار می توانید از رابطه ی زیر استفاده کنید. در مدار R3 پتانسیومتر می باشد.

مدار یابنده ی نور با پل وتستون

 

 

 

 

دیدگاه‌ها (0)

*
*