رباتیک و هوافضا

آموزش ساخت مدار یک بلندگو برای رایانه و تلفن

مدار یک بلندگو برای رایانه و تلفن همراه

به نام خدا

آموزش ساخت مدار یک بلندگو برای رایانه و تلفن

 

مدار یک بلندگو برای رایانه و تلفن همراه

بلندگوی کوچک یک پروژه سرگرم کننده است، شما می توانید آن را به تلفن همراه و یا لپ تاپ خود را از طریق یک جک صوتی ۳٫۵mm  متصل کرده و از بلندگوی  خود لذت ببرید.شما همچنین می توانید آن را به هر وسیله ای که یک خروجی صوتی ۳٫۵ میلی متری دارد مانند تلویزیون، پخش کننده موسیقی، بازی های ویدئویی و غیره متصل کنید. ما از آی سی  LM386  برای تقویت صدا به همراه چند قطعه دیگر استفاده کرده ایم.

LM386 تقویت کننده صوتی ولتاژ پایین است و اغلب در دستگاه های موسیقی باتری خور مانند رادیو، گیتار، اسباب بازی و غیره استفاده می شود.محدوده گین (میزان تقویت) این آی سی از  ۲۰ تا ۲۰۰ است، گین داخلی  ۲۰ (بدون استفاده از جزء خارجی) است، اما می تواند با استفاده از مقاومت و خازن بین پین ۱ و ۸ یا فقط با یک خازن به ۲۰۰ افزایش یابد. گین  ۲۰۰ به این معنی است که ولتاژ خروجی ۲۰۰ برابر بیشتر ولتاژ ورودی است . LM386 با ولتاژ ۴ تا ۱۲ ولت می تواند تغذیه شود .

مدار یک بلندگو برای رایانه و تلفن همراه

 

 شرح  پین های LM386 همراه با بکار گیری اجزای خارجی  برای تقویت:

پین ۱ و ۸ : اینها پین های کنترل گین هستند ، بطور پیشفرض گین آی سی  ۲۰  است ، اما می توان آن را با استفاده از یک خازن بین پین ۱ تا ۸، تا ۲۰۰ میزان تقویت را افزایش داد.ما از خازن ۱۰uF C1 استفاده کرده ایم تا بالاترین مقدار  که ۲۰۰ است را بدست آوریم. با استفاده از خازن مناسب می توان مقدار هر مقداری برای گین بین ۲۰ تا ۲۰۰ تنظیم کرد.

پین ۲ و ۳ :
اینها پین های ورودی برای سیگنال های صوتی هستند. پین ۲ ترمینال ورودی منفی است، که به زمین متصل است. پین ۳ ترمینال ورودی مثبت است که در آن سیگنال صدا به تقویت کننده منتقل می شود. ما یک ترمینال جک صوتی ۳٫۵ را به پین ۳ و ترمینال دیگر را  به زمین وصل کرده ایم.
جک استریو ۳٫۵ میلی متری در اغلب هدفون ها یافت می شود، به طور معمول دو نوع ۳٫۵ میلی متر جک صوتی، (TRS (TIP RING SLEEVE و TRRS (TIP RING RING SLEEVE) وجود دارد. در TRRS یک ترمینال اضافی  برای میکروفون موجود است. ما در اینجا جک صوتی TRS را استفاده کرده ایم و دو سیم را به آن وصل کرده ایم، یکی به زمین و دیگری به سیگنال صوتی. برای درک بهتر تصاویر زیر را مشاهده کنید:

مدار یک بلندگو برای رایانه و تلفن همراه

 

بیشتر بخوانید...  ساخت ربات تمیز کننده با استفاده از آردوینو

پین ۴ و ۶ : پین های تغذیه ICهستند، پین ۶ برای + Vcc و پین ۴ زمین است.تغذیه این مدار می تواند  ولتاژ بین ۵ تا ۱۲ ولت باشد.

پین ۵ : این پین خروجی است که سیگنال صوتی تقویت شده را می توان از آن دریافت کرد. سیگنال خروجی هر دو جزء AC و DC دارد و DC جزء نامطلوب است و نمی تواند به Speaker منتقل شود. بنابراین برای حذف این مولفه DC، یک خازن C2 از ۲۲۰uF استفاده شده است.علاوه بر این خازن، یک مدار فیلتر از خازن C3 (.05uF) و مقاومت R1 (10k) در پین خروجی ۵ استفاده شده است. این فیلتر همچنین به نام شبکه Zobel نامیده می شود، این فیلتر الکترونیکی برای حذف ناگهانی نوسانات فرکانس بالا یا نویز استفاده می شود .

پین ۷ :این ترمینال فیلتر میان گذر است. این پین  می تواند باز باشد  یا به یک خازن برای پایداری متصل شود.

 

قطعات مورد نیاز :

  • آی سی LM386
  • جک صوتی ۳٫۵ mm
  • بلندگو ۸ اهم
  • خازن های  ۲۲۰uF, 10uF , 0.05uF
  • مقاومت ۱۰k
  • منبع تغذیه ۵ تا ۱۲ ولت
بیشتر بخوانید...  پروژه کنترل استپ موتور با استفاده از پتانسیومتر

توضیحات و شماتیک مداری مدار یک بلندگو برای رایانه و تلفن همراه :مدار یک بلندگو برای رایانه و تلفن همراه

دیدگاه‌ها (0)

*
*