رباتیک و هوافضا

دماسنج دیجیتال با سنسور LM35

به نام خدا

دماسنج دیجیتال با سنسور LM35

در این پروژه قصد داریم با استفاده از سنسور دمای LM35 و میکروکنترلر ATmega8 یک دماسنج دیجیتال درست کنیم. کاپایلر مورد استفاده در این پروژه ، کامپایلر بسکام می باشد.

از آنجا که سنسور LM35 یک سنسور با خروجی ولتاژ آنالوگ است ، پایه خروجی این سنسور را به واحد ADC (مبدل آنالوگ به دیجیتال میکرو) وصل می کنیم.

واحد ADC میکرو با توجه به ولتاژ ورودی به پایه ADC ، یک عدد بین ۰ تا ۱۰۲۴ را مشخص می کند که این عدد بیانگر ولتاژ بین ۰ تا ۵ ولت می باشد و با توجه به این که به ازای تغییر دمای یک درجه سانتی گراد ، ولتاژ خروجی سنسور LM35 به اندازه ۱۰mV تغییر می کند ؛ می توانیم دمای اندازه گیری شده توسط سنسور دما را تشخیص بدهیم و آن را بر روی LCD نمایش دهیم.

عدد ۴٫۸۸۲۸۱۲۵ موجود در خطوط برنامه از یک طرفین وسطین کردن ساده به دست آمده، یعنی ما در نظر میگیریم که عدد ۱۰۲۴ معادل ۵ ولت(۵۰۰۰ میلی ولت) است؛ با تقسیم ۵۰۰۰ به ۱۰۲۴ به عدد ۴٫۸۸۲۸۱۲۵ می رسیم که اگر این عدد را در عدد خوانده شده از ADC ضرب کنیم ولتاژ خروجی سنسور بر حسب میلی ولت به دست می آید. حال با تقسیم این ولتاژ(بر حسب میلی ولت) بر ۱۰ دمای اندازه گیری شده مشخص می شود.

بیشتر بخوانید...  آموزش پروژه محور آردوینو – جلسه دهم تولید صدا

کلیه پروژه های سایت به صورت کاملا عملی بر روی بردبورد تست شده اند.

 

برای دانلود پروژه بر روی لینک زیر کلیک کنید .

 

دانلود فایل

 

دیدگاه‌ها (2)

*
*

    حمید مهمان اردیبهشت 9, 1395 پاسخ

    عدد ۴٫۸۸۲۸۱۲۵چطور بدست امده میشه روابطشو توضیح بدید؟

      Admin مدیر کل اردیبهشت 10, 1395 پاسخ

      عددی که واحد adc میکرو دریافت میکنه یه عدد بین 0 تا 1024 هستش.که عدد صفر نمایانگر صفر ولت و عدد 1024 نمایانگر 5 ولت(5000 میلی ولت می باشد)...ما عدد 5000 رو به 1024 تقسیم میکنیم تا بفهمیم افزایش یک واحد adc معادل افزایش چه ولتاژِی است...یعنی به فرض ما از واحد adc میکرو، عدد 24 را خوانده ایم.با ضرب عدد 24 در عدد 4.8828125 ( که از تقسیم 5000 بر 1024 به دست آمرده) ، ولتاژ دریافتی واحد adc را به دست می آوریم.